Thursday, April 2, 2009

Proton Exora

In the Exora, which has a brand new platform, the constraint of that driving position is not there and they have had a chance to get it right and this time, they have. It’s a very comfortable position and being a MPV, the seating height is higher which gives a commanding view forward. Women drivers especially will appreciate this as it promotes confidence.

The Campro CPS engine in the Exora has adequate power and torque to meet such a requirement satisfactorily and I believe that 90% of people would have no complaints. The other 10% who may feel it is 'under-powered’ would be those who expect performance levels like a Waja or Persona and they are probably not the target buyers for a MPV anyway.

23 comments:

Darth Vadder said...

Bro

let see how many of them complaining about EXORA underpower

look at Avanza they offer 1.3 still got ppl buying.

keliwon said...

woi mana yang lain nih cepat la komen

szan said...

like u drive honda cbr using engine honda kapcai..broo

szan said...

like u drive honda cbr with engine honda kapcai..bro

Anonymous said...

Sebenarnya, coment tu bagus sebab ia bagaikan remote correction kalau tak proton akan berada d takuk lama rasa selamat pasal strong supported by our gov. tapi la ni orang ramai dan user ada kuasa menilai....jadi EXORA saya rasa jadi kayu pengukur samaada terus maju atau terus segan mati tak mau.....

Anonymous said...

aku harap proton dapat kuarkan model 2.0 baru best....

adiputra said...

aku tak akan beli pun, sebab dah beli Toyota Rush lagi comel.....

Anonymous said...

not bad la this exora.but the model looks like take here n take there fr other mpv model.the origibality of proton is not there.anyway 4 those who really want to drive affordable mpv, why not this exora???ok ler....

Anonymous said...

org malaysia ni memang tak reti menilai kerja org sendiri,berlagak..mcm la toyota rush best sgt,mcm kembara je designnye...ko ckp tak akan beli sbb ko dh silap beli la adiputra!!!cantik lg exora

jack said...

proton exora tak berbaloi harga.gen 2 pun 1.6 pasal harga lebih murah???maybe namanya digelar mpv kot....tak patut.

Anonymous said...

pe lak nak banding gen2 ngan exora?pe la..name pun mpv..

Anonymous said...

Bagi aku proton exora cantik dan tahniah kepada proton sbb berjaya jugak keluarkan MPV pertama kebanggaan Malaysia. Aku rasa inilah kereta keluaran Proton yang ditunggu tunggu oleh rakyat malaysia yang berkeluarga besar pada masa yang sama inginkan sebuah MPV yang mampu milik. Kepada mereka yang berkemampuan sudah tentulah jenama Proton tidak pernah terlintas sama sekali,tetapi apalah salahnya kita terus menyokong usaha Proton untuk terus maju ke hadapan dan jika kita rakyat malaysia tidak menyokong usaha ini, siapa lagi...Di korea dan Jepun, rakyatnya dgn rasa bangganyer memandu kereta buatan negaranya sendiri malah setiap kali adanya model baru, berpusu pusu org datang melihat...tapi tidak pusat pameran proton....kenapa dan apa masalahnya...saya berbangga apabila melihat byk kereta proton satria GTI digunakan oleh polis di Australia, saya bangga melihat deretan kereta proton di UEA, begitu juga di kota lOndon, jakarta, thailand dll...hari ini, walaupon saya telah memiliki kereta mewah spt Merc E240,all new honda accord 2.4l,Porsche cayene, tetapi saya tidak lupa untuk terus menyokong kereta kebangga malaysia dengan menempah sebuah exora 1.6 High line bewarna putih....sbg tanda menyokong usaha proton....Tahniah Proton Together We Move Ahead !

sharer said...

Tahniah untuk Proton. Sepatutnya kita bangga dengan keluaran negara Malaysia. Jika tak ada proton, mungkin ramai yang tak mampu beli kereta.

Anonymous said...

Exora tu memang cantik. Memang klass le. Tapi aku dengar ramai tak mampu beli. Kalau nak sangat aku ada le caranya. Lebih kurang 6 bulan boleh kot dapat.Beli cash lagi.Modal cuma RM3500. Cara-cara macam mana kena le contat aku miraibess@gmail.com . no phone nanti aku bagi.

Anonymous said...

Exora susungguhnye cantik diluaran tahniah proton got the new design tahniah krn keluar dr kepongpong...tp yg didalam tue tak tau lg camane...cth waja ade problem v6 ade problem and new saga pun ade problem...test la dulu buat r&d dah ok br la lunching kat pengguna nie pengguna pakai 2-3bln dah ade problem nak anta balik wokrshop sampai 2-3bulan br nak selidik ape masalah enjin problem(dlm 10 ade 3 yg elok lagi 7 cam biase msk work shop alasan nasib la dpt elok ke idak rezeki masing2 ade ke patut org bg duit smua same je x de beza mestilah nak smua elok)..kalo kete keluaran jepun beli and puas hati tunggu la 5thn br die nak buat hal...itu je komen aku ape pun tahniah sekali lg proton trus selidik punce permasalahan dah confiden ok markup harge pun x pe sbb org tau kualiti ok

Anonymous said...

proton exora kebanggaan Malaysia nama x pakai nama melaysia pun apa nak dibangga takut x dpt market kat luar ka

Anonymous said...

Menggeleng situa kerepot.Saga 1985 miliknya menjadi kebanggaannya hingga kini. Mengelamun jauh pemikiran situa memprotes komen yang segalanya tak kena. Nama tak kena, kualiti tak baik, enjin tak beprestasi, entah apa-apa lagi. Apakah kita masyarakat protes? TAHNIAH PROTON, teruskan usaha serta niat murni anda. Setidak-tidaknya, si penjual goreng pisang di tepian jalan kini mampu bergerak lebih jauh mencari rezeki dengan muatan dalam Proton Saga terpakainya. Tentu mereka bahagia bersama anak-anak di hujung minggu menjelajah menikmati keindahan negara tercinta. Tidak lagi mebonceng di belakang basikal tua.Insaflah ....

Saabu9471 said...

Exora memang bagus, aku ngan 6 penumpang lain dah test drive naik bukit setiawangsa. Memang power dan tak da masalah naik bukit. Cuma rate loan 3.75 aku rasa cukup tinggi sangat compare dengan promotion kereta toyota dan kereta jenama lain. Proton harus buat sesuatu untuk tarik lebih pembeli...

Anonymous said...

Aku baru jual toyota avanza aku, dan booking exora... aku tak rasa model exora ni akan down macam tiara, arena, inokom, naza citra, ria atau rondo. kalau diikutkan.... semua tu keta malaysia tu.....

Anonymous said...

my dad got his exora last thursday..30 april 09. the whole family was so amused to have our first ride in this local MPV. impressive i would say.. my lil bro was so attached to the GPS system. my sis enjoying her DVD. What more could i say? Thumbs up for PROTON..our family had our best times riding EXORA. its a pleasant experience last weekend.

ijam said...

Semalam abang aku cakap ade Exora kat Putrajaya kene pecah. Driver pompuan. Die lupa nak cabut gps. Gps ngan dvd player kena curik.

ei said...

Kenapa interest rate untuk keta Malaysia sumenye tinggi2 belaka?tak patut langsung!!mcm ni ke gov nak bela rakyat?

cucuharon said...

Percayalah sapa2 yang beli exora tidak akan menyesal.Aku dah pakai dah.Aku nyer manual, best naik bukit berdesup..Minyak macam pakai wira. Kalau korang beli alza pasti akan menyesal seumur hidup. sila lihat komen pemilik dalam alza club